Hlavné ciele Strediska:

Rozvoj kariérového poradenstva, informačná, technická, intervenčná podpora a odborná pomoc:

  • žiakom základných škôl pri voľbe povolania a výbere strednej školy,
  • žiakom stredných škôl pri prechode na trh práce,
  • výchovným a kariérovým poradcom a ostatným pedagogickým a odborným zamestnancom pri poskytovaní kariérového poradenstva v konkrétnych podmienkach školských zariadení
  • vedeniu škôl pri analýze potrieb a tvorbe školských vzdelávacích programov,
  • zamestnávateľom a rodičom pri zisťovaní informácií o školských vzdelávacích programoch škôl, možnostiach a podmienkach výbere ďalšieho vzdelávania žiakov a odbornej praxe
  • hlavným aktérom v podmienkach (prostredí) duálneho vzdelávania

Cieľové skupiny (CS):

  • žiaci ZŠ
  • žiaci SOŠ
  • výchovní poradcovia
  • kariéroví poradcovia
  • ostatní pedagogickí a odborní zamestnanci bez špeciálnej prípravy v oblasti profesijnej orientácie a kariérového rozvoja žiakov
  • vedúci zamestnanci v oblasti regionálneho školstva
  • rodičia
  • zamestnávatelia
  • ostatní relevantní aktéri na TP

Obsahové a tematické zameranie poradenských aktivít pre žiakov:

  • Motivácia k učeniu a zodpovednosti za seba samého a svoje rozhodnutia
  • Sebapoznávanie a sebaanalýza
  • Hodnotová orientácia, motívy k voľbe povolania
  • Sebarozhodovanie, stanovenie akčných cieľov a plánovanie

Rozvoj kľúčových kompetencií dôležitých pre život, uplatnenia sa v pracovnom procese a presadenia sa na trhu práce

  • Získavanie a vyhodnocovanie informácií o trhu práce a povolaniach

Modulový systém KP umožňuje modifikáciu obsahu, výberu tém a úpravu časovej dotácie jednotlivých aktivít.

I. Odborná časť poskytovaných služieb pre školy:

  • adaptačno - motivačný modul: kto vlastne som
  • môj osobný potenciál a kľúčové kompetencie vo svete práce
  • profesijná orientácia
  • navigácia v povolaní
  • optimálne povolanie a voľba povolania
  • výber strednej školy
  • komunikačné nástroje v osi: konzultant – škola - rodič - zamestnávateľ
  • supervízia - nástroje a použitie v praxi

II. Konkrétne aktivity:

  • Poskytnutie odbornej pomoci a metodiky výchovným poradcom, supervízne workshopy, konzultačné služby, prednášky, exkurzie – na pracoviská
  • Práca expertov z oblasti kariérového poradenstva priamo so žiakmi – podľa zamerania, potrieb a možností jednotlivých typov škôl
  • Práca externých poradcov v spolupráci s vedením škôl: osvetová činnosť o kariérovom poradenstve:voľbe povolania, rodičovské združenia s podporou „tretích strán“ zvolané priamo k voľbe povolania a výberu školy: podrobné informácie pre rodičov s možnosťou individuálnych konzultácií
  • ÚPSVAR – informačná a prednášková činnosť.
  • Dni voľby povolania („otvorené dvere pre moju budúcnosť“) intervenčný program dni voľby povolania s konkrétnymi cieľmi a zámermi – v spolupráci so zamestnávateľmi a samosprávnymi orgánmi, strediskami praktického vyučovania

V praxi na TP využívame overené nástroje „sprevádzania“, koučingu v kariérovom poradenstve, workshopov, profesijnej orientacie a navigácie v povolaní.

Výhody poskytovaných služieb SIKAP:

  • dobrovoľnosť: školy si sami volia formy spolupráce („nezaťažovanie“ pedagogických a odborných zamestnancov, nepridávanie ďalších povinností na plecia zamestnancov škôl)
  • akčnosť, pružnosť: reagujeme na meniace sa potreby trhu práce
  • „párovanie“ potrieb žiakov, škôl, zriaďovateľov, zamestnávateľov
  • merateľnosť výsledkov
  • zodpovednosť a profesionalita poskytovaných služieb
  • podpora inštitúcií a asociácií: sieťovanie, vytváranie negociačných partnerstiev
Pokračovanie